Kolejne spotkanie z cyklu AFRYKA | SZTUKA SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANA zatytułowane Recepcja sztuki afrykańskiej w euroamerykańskim kręgu kulturowym dotyczyło spotkania dwóch kultur – zachodniej i afrykańskiej. Opowiedziałam o artystach, którzy na początku XX wieku zainspirowali się tradycyjną rzeźbą Afryki Subsaharyjskiej. Znalazła ona później miejsce w kolekcjach Pablo Picassa, Guillaume Apollinaire, Carla Einsteina. Stała się także impulsem dla mody na l’art negre, przyczyniła się do popularności jazzu, afrykańskich balów i „murzyńskich rewii”. W związku z tym, zastanawialiśmy się z uczestnikami na ile popularność kultur Afryki przed pierwszą wojną światową, tzw. negrophilie, przekłada się na współczesne stereotypy i wyobrażenia o Afryce.
Opowiedziałam także o rynku sztuki, najważniejszych europejskich i amerykańskich kolekcjach tradycyjnej i nowoczesnej sztuki Afryki Subsaharyjskiej (m.in. Kolekcji Pigozzi’ego i modzie na współczesną sztukę Afryki w Niemczech), a także o inspiracjach kulturami afrykańskimi w twórczości malarzy z poczatków XX wieku: Maurice’a Vlaminck’a, Andre Deraina i Henri’ego Matisse’a, Constantina Brancusi’ego, Emila Nolde, kolażystki Louis Mailou Jones, fotografów Mana Ray’a czy Walkera Evansa oraz współczesnych artystów – przedstawicieli afrykańskich diaspor w USA i Europie – Nicka Cave, Mickelene Thomas, Kary Walker, Vincenta Michea, Tunji Adeniyi Jones i wielu innych.