Kilka dni temu, od 3 do 6 marca 2016 roku w Nowym Jorku odbyły się jedne z największych międzynarodowych targów sztuki Armory Show, których tradycja sięga już 1913 roku, gdzie obok dzieł modenistycznych prezentowana była tradycyjna rzeźba afrykańska, która do Stanów Zjednoczonych przybyła za pośrednictwem europejskich marszandów w pierwszej dekadzie XX wieku.
Tegoroczne targi podzielone zostały na pięć sekcji : prezentowane z budynkach należących do nowojorskiego Passenger Ship Terminal, na Manhattanie – Pier 92 część Modern, znalazły się dzieła sztuki dwudziestowiecznej; i w Pier 94 prezentowana była sekcja Contemporary. Targi obejmowały także sekcje: Armory Presents – z pracami i galeriami debiutującymi na rynku; Not For Profits – przeznaczona dla organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych, gdzie swoje stoiska mają m.in. Tate Limited z Londynu czy Sculptre Center z Nowego Jorku; oraz specjalna sekcja Focus: African Perspectives.
Kuratorami Focus: African Perspectives zostali Julia Grosse i Yvette Mutumba, założyciele platformy internetowej „Contemporary And…” prezentującej twórczość artystów z kontynentu afrykańskiego. Dzieła afrykańskich artystów prezentowane były przez galerie działające w Afryce, w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Mariane Ibrahim Gallery z Seatle wystawiła dzieła jak Ruby Onyinyechy Amanze, londyńskie October Gallaey reprezentowało prace Eddy’ego Kamuanga’i Ilunga’i i Aubrey Williams. Republikę Południowej Afryki reprezentowały blank, Cape Town z pracami Turiya Magadlela, SMAC Gallery z dziełami Kenijczyka Cyrusa Kabiru oraz WHATIFTHEWORLD – Dan Halter. Z Lagos pochodziły galerie Echo Art, z pracami Namsy Leuba’y i Omenka Gallery z dziełami Nengi Omuku. Galeria Addis Fine Art, Addis Ababa prezentowała twórczość Emanuela Tegene, Circle Art Gallery z Nairobi – Ato Malinda, Galerie Cécile Fakhoury z Abidżanu – Françoisa-Xaviera Gbré. Europejskie galerie prezentowały prace Kapwani Kiwanga (Galerie Jérôme Poggi z Paryża i Galerie Tanja Wagner z Berlina), Ibrahima El-Salahi (Vigo Gallery, Londyn) i Francisco Vidal (Tiwani Contemporary, z Londonu), którego prace można było podziwiać w Salonie Angoli na zeszłorocznym 56. Biennale w Wenecji.
BIBLIOGRAFIA:
http://www.thearmoryshow.com/exhibitors/focus_african_perspectives.html
Why the “African Perspectives” Section Is the Number One Reason to Visit The Armory Show
Benjamin Sutton, Finding Jesus, “YOUR MOM,” and Other Surprises at the 2016 Armory Show