Dziś gościłam w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Wandy Szuman w Toruniu na zaproszenie klasy artystycznej. Warsztaty były nieco dłuższe, bo półtoragodzinne, więc zostały podzielone na dwie części – teoretyczną i pracy twórczej.
Opowiedziałam nieco o stereotypach, jakie funkcjonują w naszej kulturze na temat Afryki. Porozmawialiśmy o historii kolonialnej i postkolonialnej, o tym jak Afryka widziana była w literaturze z przełomu XIX i XX wieku, a także co w tym czasie tworzono na kontynencie afrykańskim i jaki był wpływ kultury zachodniej. Ważnym elementem warsztatów było zwrócenie młodzieży uwagi na różne sposoby widzenia kultur afrykańskich na przestrzeni dziejów, zrozumienie zjawiska wyzysku kulturowego, ekonomicznego.
Następnie opowiedziałam klasie o twórczości kilku współczesnych artystów, dla twórczości których punktem wyjścia stały się tradycyjne obrzędy i kultu, związane z nimi maski i rzeźby. Była więc mowa o dziełach Georga Lilangi, Johna Goby, braci Dossou, którzy kontynuują motywy i warsztat tradycyjny; o przekształceniach form masek przez artystów takich jak Calixte Dakpogan, Romuald Hazoume. Rozmawialiśmy też o problemach ochrony środowiska i ekonomii w kontekście tzw. nurtu trashart i uncycling – opowiedziałam więc o dziełach El Anatsui’ego, Pascale Marthine Tayou, Moffata Takadiwy, Ibrahima Mahamy i Cyrusa Kabiru.
A potem… była świetna zabawa przy przetwarzaniu odpadów wtórnych na maski inspirowane twórczością Romualda Hazoume! Zresztą zobaczcie sami!
FOTORELACJA: