Dziś gościłam w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Wandy Szuman w Toruniu na zaproszenie klasy artystycznej. Warsztaty były nieco dłuższe, bo półtoragodzinne, więc zostały podzielone na dwie części – teoretyczną i pracy twórczej.

Opowiedziałam nieco o stereotypach, jakie funkcjonują w naszej kulturze na temat Afryki. Porozmawialiśmy o historii kolonialnej i postkolonialnej, o tym jak Afryka widziana była w literaturze z przełomu XIX i XX wieku, a także co w tym czasie tworzono na kontynencie afrykańskim i jaki był wpływ kultury zachodniej. Ważnym elementem warsztatów było zwrócenie młodzieży uwagi na różne sposoby widzenia kultur afrykańskich na przestrzeni dziejów, zrozumienie zjawiska wyzysku kulturowego, ekonomicznego.

Następnie opowiedziałam klasie o twórczości kilku współczesnych artystów, dla twórczości których punktem wyjścia stały się tradycyjne obrzędy i kultu, związane z nimi maski i rzeźby. Była więc mowa o dziełach Georga Lilangi, Johna Goby, braci Dossou, którzy kontynuują motywy i warsztat tradycyjny; o przekształceniach form masek przez artystów takich jak Calixte Dakpogan, Romuald Hazoume. Rozmawialiśmy też o problemach ochrony środowiska i ekonomii w kontekście tzw. nurtu trashart i uncycling – opowiedziałam więc o dziełach El Anatsui’ego, Pascale Marthine Tayou, Moffata Takadiwy, Ibrahima Mahamy i Cyrusa Kabiru.

A potem… była świetna zabawa przy przetwarzaniu odpadów wtórnych na maski inspirowane twórczością Romualda Hazoume! Zresztą zobaczcie sami!

FOTORELACJA:

DSC03817 DSC03818 DSC03819 DSC03820 DSC03821 DSC03822 DSC03823 DSC03824 DSC03825 DSC03827 DSC03828 DSC03829 DSC03830 DSC03831 DSC03832 DSC03833 DSC03834 DSC03835 DSC03836 DSC03837