El Anatsui urodzony 1944 roku w Anyako w Ghanie wychowywał się w rodzinie wuja. Od połowy lat sześćdziesiątych studiował rzeźbę na Uniwersytecie Nauki i Technologii w Kumasi, w czasie których był pod silnym wpływem sztuki zachodniej. Jednak równie istotny wpływ wywarła na nim kultura ludów Akan (Ghana), tworzących wielobarwne tkaniny kente, o bogatej i rozbudowanej symbolice, w której stosowano także symbole adinkra. W 1969 roku uzyskał dyplom, przez kilka kolejnych lat współpracował macierzystą uczelnią. W 1975 roku rozpoczął pracę jako profesor rzeźby na Uniwersytecie Nigeryjskim w Nsukka. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. na Liverpool Biennale of Contemporary Arts (2002), The National Museum of African Art Przy Smithsonian Institution Waszyngtonie (2001), w Centro de Cultura Contemporania w Barcelonie (2001), Naviti Osaka Sculpture Trienale (1995), na Biennale w Wenecji (1996). Uczestniczył także w międzynarodowym projekcie Africa Remix (2007). Jego dzieła znajdują się w kolekcjach największych muzeów i instytucji, w tym British Museum w Londynie, Centrum Pompidou w Paryżu, de Young Museum w San Francisco, Guggenheim w Abu Dhabi, The Metropolitan Museum of Art, w Nowym Jorku, Smithsonian Institution w Waszyngtonie, Muzeum Kunst Palast w Düsseldorf oraz w zbiorach afrykańskich w The National Gallery of Art i Diamond Bank of Nigeria w Lagos, Asele Institute w Nimo czy African Studies Gallery na University of Nigeria w Nsukka. Tworzt wielkoformatowe instalacje-rzeźby, z wykorzystaniem przedmiotów znalezionych i śmieci, kapsli, puszek itp. podejmując problem konsumpcjonizmu i westernizacji kulturowej Afryki.
***
oprac. Małgosia Baka-Theis
Zbiór dzieł na Pinterest >>>
Artykuł na blogu >>>