Month: Marzec 2016

Armory Show w Nowym Jorku z perspektywy afrykańskiej

Installation view Tiwani Contemporary’s booth and WHATIFTHEWORLD’s booth at The Armory Show, 2016. Photo by Adam Reich for Artsy.
Armory Show, 2016. Foto Adam Reich dla Artsy.

Kilka dni temu, od 3 do 6 marca 2016 roku w Nowym Jorku odbyły się jedne z największych międzynarodowych targów sztuki Armory Show, których tradycja sięga już 1913 roku, gdzie obok dzieł modenistycznych prezentowana była tradycyjna rzeźba afrykańska, która do Stanów Zjednoczonych przybyła za pośrednictwem europejskich marszandów w pierwszej dekadzie XX wieku.

Tegoroczne targi podzielone zostały na pięć sekcji : prezentowane z budynkach należących do nowojorskiego Passenger Ship Terminal, na Manhattanie –  Pier 92 część Modern, znalazły się dzieła sztuki dwudziestowiecznej; i w Pier 94 prezentowana była sekcja Contemporary. Targi obejmowały także sekcje: Armory Presents – z pracami i galeriami debiutującymi na rynku; Not For Profits – przeznaczona dla organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych, gdzie swoje stoiska mają m.in. Tate Limited z Londynu czy Sculptre Center z Nowego Jorku; oraz specjalna sekcja Focus: African Perspectives.

Armory Show, 2016. Foto Adam Reich.
Armory Show, 2016. Foto Adam Reich dla Artsy.

Kuratorami Focus: African Perspectives zostali Julia Grosse i Yvette Mutumba, założyciele platformy internetowej „Contemporary And…” prezentującej twórczość artystów z kontynentu afrykańskiego. Dzieła afrykańskich artystów prezentowane były przez galerie działające w Afryce, w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Mariane Ibrahim Gallery z Seatle wystawiła dzieła jak Ruby Onyinyechy Amanze, londyńskie October Gallaey reprezentowało prace Eddy’ego Kamuanga’i Ilunga’i i Aubrey Williams. Republikę Południowej Afryki reprezentowały blank, Cape Town z pracami Turiya Magadlela, SMAC Gallery z dziełami Kenijczyka Cyrusa Kabiru oraz WHATIFTHEWORLD –  Dan Halter. Z Lagos pochodziły galerie Echo Art, z pracami Namsy Leuba’y i Omenka Gallery z dziełami Nengi Omuku. Galeria Addis Fine Art, Addis Ababa prezentowała twórczość Emanuela Tegene, Circle Art Gallery z Nairobi – Ato Malinda, Galerie Cécile Fakhoury z Abidżanu – Françoisa-Xaviera Gbré. Europejskie galerie prezentowały prace Kapwani Kiwanga (Galerie Jérôme Poggi z Paryża i Galerie Tanja Wagner z Berlina), Ibrahima El-Salahi (Vigo Gallery, Londyn) i Francisco Vidal (Tiwani Contemporary, z Londonu), którego prace można było podziwiać w Salonie Angoli na zeszłorocznym 56. Biennale w Wenecji.

BIBLIOGRAFIA:
http://www.thearmoryshow.com/exhibitors/focus_african_perspectives.html
Why the “African Perspectives” Section Is the Number One Reason to Visit The Armory Show
Benjamin Sutton, Finding Jesus, “YOUR MOM,” and Other Surprises at the 2016 Armory Show

BLOG >>>

FacebookTwitterGoogle+WordPressBlogger Post

Konspekty lekcji o współczesnej sztuce Afryki

23-the-Gown-must-go-to-Town-Larry-Amponsah-Untitled-from-A-Collective-Consciousness-of-Space-and-Time-image-by-Derrick-Owusu-Bempah-1024x679W ramach projektu AFRYKA | SZTUKA SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANA, zrealizowanego w drugim półroczu 2015 roku w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Aktywność obywatelska” opracowane zostały konspekty lekcji dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, w oparciu o podstawy programowe nauczania języka polskiego, historii, zajęć artystycznych, historii sztuki, poświęcone współczesnej sztuce afrykańskiej w kontekście społecznym. 

Konspekty do pobrania |TUTAJ| obejmują następujące tematy:

  • Między tradycją a współczesnością sztuki afrykańskiej – o kulturowym znaczeniu mitów i legend afrykańskich oraz tradycyjnych form takich jak maski, rzeźby kultowe i ich wpływie na rozwój współczesnych dzieł sztuki.
  • SZTUKA ŚMIECI – materia i forma we współczesnej sztuce afrykańskiej – zajęcia poświęcone wykorzystaniu materiałów wtórnych, śmieci i odpadów do dzieł typu upcycling (trashart) na przykładzie twórczości współczesnych artystów afrykańskich w kontekście problemu konsumpcjonizmu i ochrony środowiska naturalnego.
  • BEZ STEREOTYPÓW – Jądro ciemności, król Leopold i współczesna sztuka Kongo – zajęcia poświęcone wpływowi literatury i sztuki europejskiej na budowanie stereotypów „Czarnego Lądu”, rozumianego jako prymitywny i niecywilizowany świat, oraz temu jak współcześni artyści pochodzący z Konga ukazują problem styku kultur Zachodu i Afryki i walczą z tymi stereotypami.
  • WSPÓŁCZESNY KOLAŻ AFRYKAŃSKI – WARSZTATY ARTYSTYCZNE – kreatywne warsztaty poświęcone technice kolażu na przykładzie twórczości artystów zachodnio-afrykańskich oraz artystów europejskich inspirujących się tradycyjnymi formami sztuki Afryki, połączone z wykonaniem własnego kolażu.

Do każdego z konspektów przygotowane zostały specjalnie opracowane karty pracy i prezentacje oraz materiały gotowe do druku, które można pobrać |TUTAJ|. Zajęcia można poprowadzić samodzielnie lub zamówić bezpłatne warsztaty |TUTAJ|.

Uzupełnieniem konspektów jest BAZA BIBLIOGRAFICZNA polskiej literatury dotyczącej sztuki afrykańskiej, BAZA BIOGRAFICZNA artystów afrykańskich oraz BAZA MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH. Zapraszam do korzystania.

 

FacebookTwitterGoogle+WordPressBlogger Post

Kofi SETORDJI

Kofi_Setordji_134921272Artysta, działacz społeczny, malarz i rzeźbiarz ghański. Urodzony 15 lutego 1957 roku. Jeden z założycieli W latach 1984-1988 studiował na Bildhauer Saka-Acquaye. Karierę artystyczną rozpoczął w latach 80. XX w., jako rzeźbiarz, dzięki pomocy artysty Saka Acquaye. Uprawia malarstwo, rysunek, rzeźbę ceramiczną, metalową i drewnianą. Jest autorem słynnego pomnika upamiętniającego ludobójstwo w Rwandzie (The Genocide Monument, 2000), który wystawiony został po raz pierwszy w czasie Biennale Dakar. Mieszka i tworzy w Akrze.

Wspólnie z Wisdom Kudoworem założył Society for Contemporary Art w Ghanie (SOCA). Jest członkiem-założycielem i obecnym dyrektorem Fundacji Nubukke działającej w Akrze, prowadzącej centrum kultury i ośrodek dla artystów.

Wystawy:

2000 – IV Biennale de l’Art Africain Contemporain Dak’Art Biennale de l’art africain contemporain, Dakar
2000 – KOFI SETORDJI,  Galerie Porte 2a, Bordeaux,
2004 – Africa Screams, Das Böse in Kino, Kunst und Kult – Kunsthalle, Wiedeń
2005 – Kofi Setordji, Dany Keller Galerie, Monako
2007 – Contact Zone, Musée National du Mali, Bamako
2007 – Contemporary African Art from the Collection of William Jones, Aljira; Center for Contemporary Art, Newark, Nowy Jork
2007 – AFRICA SELECT I, ARTCO Galerie GmbH, Herzogenrath
2008 – Zeitgenössische Kunst aus Ghana, Haus der Völker, Schwaz
2008 – DIALOGE, ARTCO Galerie GmbH, Herzogenrath
2009 – iARTCO, FINE ART, ARTCO Galerie GmbH, Herzogenrath
2010 – FINE ART 2010, ARTCO Galerie GmbH, Herzogenrath
2010 – Diagne Chanel / Kofi Setordji – Reflektionen – Malerei und Objekte, ARTCO Galerie GmbH, Herzogenrath
2011 – GRENZENLOS – Bilder – Skulpturen – Installationen, Kunstverein Aalen, Aalen
2011 – POSITIONEN – zeitgenössischer afrikanischer Künstler aus der Sammlung Kindermann, ARTCO Galerie GmbH, Herzogenrath
2015 – 24 œuvres de Kofi Setordji exposées à la Rontonde des arts contemporains d’Abidjan, Yacouba Konaté8,5,9

***
oprac. Małgosia Baka-Theis

Zbiór dzieł na Pinterest >>>
Strona Nubukke Foundation >>>

Biografie >>>

FacebookTwitterGoogle+WordPressBlogger Post