Month: Grudzień 2015

Podsumowanie projektu AFRYKA | SZTUKA SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANA

Kiripi Katembo, Subir, Un regard series, 2011. Lightjet, 60 x 90 cm. Collection of the artistWszystko co dobre szybko się kończy. Realizowany przez prawie sześć miesięcy projekt AFRYKA | SZTUKA SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANA przeznaczony był do młodzieży ponadgimnazjalnej i osób dorosłych, w tym seniorów, mieszkających na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, głównie w Toruniu. Finansowany był w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Aktywność obywatelska” 2015.

W czasie trwania projektu zrealizowałam cztery warsztaty plastyczno-krytyczne dla seniorów, które odbywały się od września do listopada w Domu Kultury na Bydgoskim Przedmieściu. Uczestniczyło w nich łącznie piętnaście seniorek. W ramach warsztatów prowadzone były pogadanki na temat twórczości współczesnych artystów afrykańskich, ale poszukiwaliśmy też korelacji z sytuacją w Polsce – artystyczną, polityczną, społeczną i kulturalną.

Drugi moduł projektu skierowany był do młodzieży ponadgimnazjalnej. Warsztaty do niej skierowane odbywały się w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu oraz w szkołach. Opracowane zostały trzy tematy: Między tradycją a współczesnością sztuki afrykańskiej (GIMNAZJUM, SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE); SZTUKA ŚMIECI – materia i forma we współczesnej sztuce afrykańskiej (GIMNAZJUM) oraz BEZ STEREOTYPÓW – Jądro ciemności, król Leopold i współczesna sztuka Kongo (SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE). W okresie od września 2015 do stycznia 2016 zrealizowane zostały cztery warsztaty. Konspekty do zajęć, do wykorzystania wraz z prezentacjami znajdują się w dziale WARSZTATY DLA MŁODZIEŻY.

Dziesięć spotkań odbywających się w Domu Kultury Bydgoskie w Toruniu przeznaczone były dla osób dorosłych. Odbywały się one w formie wykładów, warsztatów twórczych oraz spotkania przy kolacji z kuchnią afrykańską. Realizowane były w kilku blokach tematycznych poruszających różne aspekty funkcjonowania sztuki w kulturze tj. status kobiet, ekonomia, polityka, problem AIDS i innych chorób, hybrydyzacji kulturowej, wpływu globalizacji i konsumpcjonizmu, trashartu i uprecyklingu, tożsamości kulturowej, rynku sztuki i środowisk twórczych w Afryce Subsaharyjskiej. Warsztaty odbywały się od października do grudnia, a uczestniczyło w nich łącznie około 50 osób. Niektóre z nich uczestniczyły prawie we wszystkich spotkaniach.

Ostatni moduł projektu stanowiły spotkania otwarte ze specjalistami, zatytułowane Sztuka w świecie podziałów, które odbywały się w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. 20 października na temat feminizmu w sztuce Zachodniej Afryki opowiadałam wraz z Magdaleną Kołbą-Górną, afrykanistką i antropolożką z Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (Feminizm i artystki afrykańskie. Przykład Kenii). W spotkaniu uczestniczyło około trzydzieści osób. 17 grudnia zorganizowane zostało spotkanie z dr hab. Anetą Pawłowską z Uniwersytetu Łódzkiego, która poprowadziła wykład na temat współczesnej sztuki w RPA w kontekście Apartheidu (Mit tęczowego społeczeństwa (RPA). Na spotkanie przybyło około czterdzieści osób.

Przygotowanie warsztatów zajęło prawie miesiąc. Niestety z realizacją wystartowałam dopiero we wrześniu w wyniku znacznego opóźnienia wypłaty stypendium (koniec sierpnia), co uniemożliwiło zakup niezbędnych materiałów, skuteczne działania marketingowe oraz realizację warsztatów dla seniorów już w sierpniu, zgodnie z harmonogramem projektu.

Niemniej jednak w okresie od lipca do grudnia powstały także:

  • baza biograficzna artystów afrykańskich – na dzień dzisiejszy 103 hasła, która będzie nadal rozwijana
  • baza bibliograficzna literatury dotyczącej sztuki afrykańskiej w języku polskim
  • baza konspektów do zajęć na różnych poziomach nauczania
  • trzy konspekty zajęć dotyczących współczesnej sztuki afrykańskiej dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Ponadto, poznałam wiele ciekawych osób o podobnych do moich zainteresowaniach, a innych mam nadzieję, że zaraziłam pasją i bakcylem Afryki, a to jest rzecz bezcenna 🙂

 

FacebookTwitterGoogle+WordPressBlogger Post

El Hadji SY

ElHadjiPortrait-660x330Urodził się 9 wrześniu 1954 w Dakarze. Senegalski malarz, performer, autorem instalacji i rysunku, aktywista i kurator.  Studiował w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Dakarze. Karierę artystyczną rozpoczął na początku lat siedemdziesiątych XX wieku.Współzałożyciel kolektywu artystycznego Laboratoire AGIT’ART. Był pomysłodawcą grupy Interwencyjna artystów Huit Facettes, której prace zaprezentowane zostały na międzynarodowej wystawie Documenta 11 w Kassel w 2002 roku.

Artysta jest angażowany w politykę kulturalną i działalność kolektywów artystycznych łączących Europę i Afrykę. Od 5 marca do 18 października 2015 w Weltkulturen Muzeum we Frankfurcie nad Menem odbyła się pierwsza retrospektywna wystawa artysty zatytułowana Painting, Performance, Politics. W okresie od do był rezydentem w Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski” w Warszawie.

Wystawy indywidualne:
1979 – EL HADJI SY, Galerie 39, Centre Culturel Français de Dakar, Senegal
1981 – EL HADJI SY, Centre culturel français d’Abidjan, WKS
1981 –  EL HADJI SY, Paul Waggoner Gallery, Chicago, USA
1985 –  EL HADJI SY, Galerie 39, Centre Culturel Français de Dakar, Senegal
1989 – EL HADJI SY: Peintures récentes, Galerie 39, Centre Culturel Français de Dakar, Senegal
1993 – EL HADJI SY: Peintures 89-93, Galerie 39, Centre Culturel Français de Dakar, Senegal
2007 – EL HADJI SY, Galerie Nationale d’art, Senegal

oprac. Małgosia Baka-Theis

Zbiór dzieł na Pinterest >>>

Biografie >>>

FacebookTwitterGoogle+WordPressBlogger Post

Nathalie Mba BIKORO

tumblr_n4hdnncalO1sz5a5ao1_500Nathalie Anguezomo mba Bikoro, artystka multidyscyplinarna, urodziła się w 1985 roku we Francji, w rodzinie francusko-gabońskiej. Wczesne lata spędziła w Gabonie. Studiowała sztuki plastyczne i filozofię polityczną w Gabonie, Anglii i Berlinie. Ukończyła College Des Champs St. Etienne (1997), Akademię Sztuk Pięknych w Liberville (2003). W 2010 roku obroniła pracę doktorską na Greenwich University London. Studiowała także na Humboldt University Berlin Germany (2013). Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in.: Best Discovery Award, Cutlog New York (2013); Best Artist Fondation Blachere Award, Museum Dapper, Dak’Art Biennale (2012); Best Performance Artist National Finnish Arts Award w Finlancii (2011); Best Artist Award for Art Mental Health Awareness, Awarded by Mayor of Berkshire (2003).

Jej wieloaspektowe dzieła obejmują performance art, body art, instalacje audio-wizualne, literaturę. Stanowią one syntezę wspólnych dialogu społecznego w wieloetnicznych społeczeństwach, polityki międzynarodowej i globalnej kultury. Tworzy historie pozornie rozbieżne, bada kolonialną przeszłość. Mieszka i tworzy w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Gabonie.

Wystawy indywidualne:

2013 – The Brick Moon, Fondation Blachere, Apt Francja
2013 – Who Fell From The Sky/Africana: Recycling, Myth-Making, Alterity, Turf, Nowy Jork
2012 – Alice In Wonderland: The Middle Passage, Tiwani Contemporary, Londyn
2012 – The Yellow Crossing; The Peoples´Waltz” exhibition, Dak’Art OFF Biennale, Senegal
2011 – A Twist In The Ta(i)le, Savvy Contemporary, Berlin
2009 – The Squat Museum, National Museum Libreville, Gabon
2006 – Burying the Body, Galleria de Bella Artes de Pontevedra, Hiszpania
2005 – Encephalitis Lethargica, Stanley Picker Gallery, Kingston upon Thames, Wielka Brytania
2005 – Metamorphosis, Toilet Gallery, Kingston upon Thames, Wielka Brytania

***
oprac. Małgosia Baka-Theis

Strona internetowa artysty>>>
Zbiór dzieł na Pinterest >>>

Biografie >>>

FacebookTwitterGoogle+WordPressBlogger Post